Ångest är min arvedel

Jag vet att jag låter väldigt neggo och less här på min blogg. Anledningen till det är väl att jag oftast skriver när jag mår kasst/har ångest. FAKTISKT - mår jag bra den största delen av dygnet, men tyvärr har ångesten ett övertag och får mig att känna mig rätt misslyckad. Jag JOBBAR på min ångest - tro inget annat! Självklart vill jag bli "frisk" och slippa äta medicin! Det är mitt mål! Jag skriver inte blogg för att folk ska tycka synd om mig - jag vill skriva av mig!! Dela med mig av mina erfarenheter och få ta del av andras! Det här är en del av min terapi - att få skirva massa shit när allt KÄNNS SOM SHIT!

Hoppas ni orkar läsa ändå!


Kommentarer
Postat av: Andy

Det här med sned självbild och att känna sig misslyckad är nåt som är gemensamt för alla som åker på ångest.
Detta är en läroprocess för dig och hade folk förstått vad det innebär så hade du kunnat skriva in det i ditt cv som en tung merit.
Var inte rädd för symptomen de gör ont men skadar inte dig.
Försök att lära dig tycka om dig själv fokusera på saker som faktiskt är bra med dig istället för dina brister!

2007-06-27 @ 23:28:44
Postat av: malve

Jag tycker inte att din blogg känns negativ.
Du VILL och du KÄMPAR och det är ju positivt.
...
Läser just nu en bok om ångest av Christer L. Nordlund. (Har du läst den? Jättebra så här långt. Kostar 133:- inkl. frakt om man beställer den via hans hemsida. Säg till om du vill ha adressen).Han skriver så här:
"Medicinen påverkar ångestnivån men den påverkar i liten eller ingen grad mina ursprungliga tankar."
"Det är viktigt att man förstår att medicin endast har effekt under den första delen av återhämtandet. Senare i skeendet är det mitt ökade självförtroende, som möjliggör framgångarna."
"Om jag har för stor tilltro till medicinen kan jag ha svårt att förstå att mitt ökade självförtroende i huvudsak svarar för den större delen av återhämtandet."
....
Alltså, det är ju DU som har gjort framstegen - inte medicinen! :)

2007-06-28 @ 08:38:25
URL: http://malves.blogg.se
Postat av: loppispoppis

Halloj, och trevligt att du kom och besökte mig på min blogg!! Jag har inte börjat trappa ner medicineringen ännu. Men eftersom jag mått lite si och så senaste två veckorna har jag kännt mig skeptisk...
Du har ju flera knep mot ångesten, du ska spara på dina knep och använda dem så fort du känner dig kass. Du vet egentligen vad du behöver, eller hur? Och du vet att du mår bättre på landet. Försök se fram emot de tillfällen du ska få lugn, och planera in när du ska göra det du behöver göra (alltså när du ska få resa till föräldrarna eller ut och promenera i skogen, eller... vad det nu kan vara som gör att du mår bra).
Jag seglar. Men i förra veckan gjorde jag mig så illa att jag hamnade på sjukhus. Så igår när jag skulle ut och segla fick jag panikångest och tunnelseende. Men jag måste komma över detta. Precis som din ICA Maxi. Jättebra att du tränar!!! Det är så du ska göra!
Skickar massor av cyberkramar

2007-06-28 @ 09:04:25
URL: http://loppispoppis.blogspot.com
Postat av: malve

Boken beställs på hemsidan
http://www.christer-nordlund.se/
Jag fick den med posten dagen efter.

2007-06-28 @ 12:40:25
URL: http://malves.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0